Selasa, 18 Ogos 2009

Akhirnya Keputusan Beli Baru!!!


Rentetan masalah notebook MSi aku yang LCDnya rosak...aku telah keliling beberapa bangunan di sekitar KK ni untuk bertanyakan kos bagi membaiki /menggantikan monitor tersebut. Malangnya anggaran harga yang ditawarkan kepada aku begitu lumayan sekali. Tambah beberapa ratus ringgit lagi aku sudah boleh membeli sebuah komputer baru atau single LCD bagi menggantikan monitor tersebut.

Keputusan akhir terpaksa dibuat juga! maka aku pun memikirkan untuk membeli sebuah komputer yang tidak seperti 'spec' macam komputer aku dulu dan saiznya yang kecil asalkan aku boleh melayari internet menggunakan broadband aku. Aku terbayangkan komputer mini (laptop) yang ada dipasaran sekarang. Sekali lagi aku round beberapa bangunan untuk melihat komputer yang aku rasakan sesuai untuk di gunakan. Saya melihat pelbagai komputer yang bersaiz kecil, pelbagai jenama dan pelbagai warna yang menarik ada di pasaran. Sungguh menakjubkan teknologi masa kini.

Saya ingat masa dulu bila sembang dengan kawan2 (abs, kid, dan ramai lagi yang tidak boleh disebut disini) bila mau cari barangan elektronik mesti cari saiz yang besar dan berat yang menandakan barangan tersebut adalah 'Ori'. Sekarang tidak lagi 'Man'!

Agak lama saya melihat HP mini di beberapa kedai komputer. Tapi bila melihat komputer Acer Aspire 1 yang monitornya 11 inch saya mematikan hasrat untuk membeli HP dan beralih ke jenama Acer ni.

Perkiraan yang saya buat adalah seperti berikut.

1. Processor - tidak perlu selaju macam komputer berharga RM2++++
2. Monitor - antara 10 inch hingga 12 inch.
3. Berat - asalkan tidak seberat komputer aku yang lama. Senang bila outstation.
4. Keyboard - Kalu boleh besar. Senang menulis di blog.
5. Tujuan - Internet & office application
6. Harga - RM1+++ hingga RM2+++

itulah perkiraan utama saya untuk mendapatkan sebuah komputer tambahan. Akhirnya Acer yang dipilih dan pembelian dilakukan seumur catatan ini di tulis untuk bacaan kangkawan semueeeeeeeee.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pro punya laptop baru memang canggih dan lawa...dan aku pun rasa macam mo beli juga...tapi enda perlu sebab laptop lama aku belum rosak lagi...la la la la di di di di di

absmali berkata...

beli saja man..ko kan byk duit..

mm berkata...

huhuhuhuh

mm berkata...

begayalah ko lapas ni ahh...
laptop kecil lg ni..