Selasa, 8 Jun 2010

MSi Notebook kembali pulih!!!


Aku ingin berkongsi berkaitan dengan rakan2, khususnya di negeri Sabah berkenaan pengalaman aku membaik pulih notebook aku ni. Seingat aku, cerita pasal notebook ini aku pernah kongsi tahun lepas berkenaan masalah yang aku hadapi dengan komputer MSi menyebabkan aku membeli sebuah netbook baru dan sebuah external LCD monitor.

Kesempatan aku ambil bila tempat kerja aku menghantar aku ke KL atas urusan kerja (2 & 3 Jun 2010). Sebelum itu notebook aku yang menghadapi masalah monitor telah merebak ke mainboard disebabkan wiranya anak aku mengerjakannya dirumah. Aku tension...bab komputer ini aku gunakan untuk main game disamping tidak mahu kena ganggu oleh isteri aku yang futher study sekarang ini. Hehehehe. Bebulan juga masalah tu aku letak di kepala aku.

Balik kepada cerita aku ke KL tu. Aku ambik flight kul 10.45 am dari KKIA 2 KLIA bersama Tiger Bit. Alhamdulillah flight tidak delay (Penerbangan dari KK, penyakit dia selalu delay. Sampai masuk news tu). Sampai KL aku dengan Tiger Bit terus menuju ke Jalan Masjid India dan menginap di Hisbiscus Hotel (Budget Hotel, tapi baru 2 bulan buka, merasa juga katil, tilam dan bantal baru). Dari Hotel ambik teksi ke Low Yat Plaza. Kalu peminat barangan komputer ni dia tau la area tu. Kami ke Plaza Imbi sebelah Low Yat tempat aku beli komputer aku tu. Kalu toke boleh bagi free untuk service itu sudah cukup bagus. Toke tu suruh letak 3 hari + RMXXX coz without warranty. Aduh masalah lagi....

Aku tanya sebelah kedai...toke bagi jumpa ngan dia punya technician, test mainboard komputer, comfirm....boleh repair. Harga RM250 dapat RM200. Siap 1 Jam! tunggu saja la. Curi-curi tengok cara dia membaik pulih....siap kena sound tu, dia suruh saya jalan2 dulu. Dia takut susah cari makan kot. Dasar tahi hidung masin. Kahkahkah.....

Aku ke tingkat atas, terkejut melihat bangsa india memenuhi ruangan tu. Bukan India M'sia dari segi rupa dan loghat yang mereka tuturkan. Seingat saya dulu era saya ketika di KL, ia dipenuhi oleh orang M'sia (dan lagi pun sudah lama saya tidak ke area Bukit Bintang ni). Kebanyakan bisnes yang mereka lakukan adalah repair komputer. Aku tanya satu kedai kalu boleh dia baik pulih screen aku tu. Tiada masalah kalu ada saiz screen yang sama di tempat dia. Ok! harga dia bagi RM450 dapat RM430. Siap! juga 1 Jam!.

Hebat nya sudah negara aku ni. Masalah ku bebulan2 sbb coz membaikpulih di KK macam beli sebuah notebook boleh selesai dalam 2 Jam! Keesokan harinya aku boleh bawa semula komputer aku tu tanpa meletakkan nya di beban kawan aku (sebagai perantara plan awalnya). Mungkin perkara yang aku cerita ni rakan2 sudah ketahui lebih awal dari aku.

Cuma aku tertanya2, mengenai warga asing yang mencari rezeki di negara ku. Mana rakyat Malaysia terutamanya graduan2 universiti yang telah mengambil jurusan IT ni. Sedihhhhh.

Tiada ulasan: