Selasa, 27 Julai 2010

'0' Plastic EveryDay!!! - Ada Berani!!!


Pada 26 Julai malam, saya dengan isteri berbelanja di Servay Putatan lokasi rumah aku. Pada hari tersebut merupakan hari 'satu' orang KK sebut? iaitu bersamaan hari isnin lah. Setiap bulan semua kelengkapan rumah aku biasanya kami cari di hypermarket ini. Kawan kalu mau senang cari aku...ha belanja la disini. Selain dekat ngan rumah aku, ia juga menawarkan harga yang Patut!
Diingatkan juga setiap hari 'satu' kedai ini melaksanakan kempen 'Tanpa Beg Plastik'. Kalu beli barang dan mahu menggunakan plastik untuk barang-barang anda, kedai ini mengenakan caj sebanyak RM0.20 per Plastik. Bayangkan jika anda berbelanja sakan ~ berapa banyak beg plastik anda gunakan (Plastik tidak baik untuk alam sekitar). Lebih baik kos tersebut dibelanjakan untuk isi perut kita kan. Sumbangan yang anda berikan tadi sebenarnya akan disalurkan ke dana Alam Sekitar di Negeri Kita. Tindakan Bagus dan terpuji di ambil oleh pengurusan syarikat ini dengan kerjasama Kerajaan Negeri.
Pada hari tersebut saya menggunakan satu plastik sahaja, barangan lain saya gunakan troli yang disediakan dan sumbatkan sahaja ke dalam bonet kereta. Sekiranya saya mengetahui kempen pada hari tersebut, nescaya saya akan membawa beg mesra alam sekitar (saya ada beg tu). Kawan2 kalu mau, saya boleh sumbangkan untuk kebaikan alam sekitar! Jadi selepas ini saya akan pastikan di kereta saya akan sentiasa membawa beg mesra alam sekitar bagi tujuan membeli belah.
Usaha murni ni harus diteruskan malah dipanjangkan ke premis2 lain agar kesedaran kepada pengguna dapat ditingkatkan mengenai kepentingan penjagaan Alam Sekitar untuk diwariskan kepada anak cucu kita. Saya amat menyokong kempen ini dan saya mencadangkan kepada Hypermarket ini agar meneruskan kempen ini dan kempen ini juga kalu boleh diadakan sepanjang hari, bukan tertakluk pada hari 'satu' sahaja.
~~ Anda Berani ~~

Tiada ulasan: