Isnin, 26 Julai 2010

Kenapa Keras Kepala!

Dikala aku membaca beberapa maklumat secara online...saya turut terpanggil mengongsi tulisan ikhlas dari hamba Allah ini untuk renungan kawan2.

####******####

Pas -UMNO: Cara muzakarah dan ijtihad
Oleh ABDUL RAZAK MAMAT
TABUNG Ittikal Arab Malaysia merupakan unit amanah Islam yang pertama dilancarkan di Malaysia. Di kala itu, tiada harmonisasi (harmonization) untuk melaksanakan pelaburan yang berlandaskan prinsip syariah.
Sebagai contoh, jika saham A ingin dibeli, mungkin ahli panel syariah Ambank akan mengatakan yang ia halal tetapi mungkin tidak halal oleh ahli panel syariah di bank lain.Sehinggalah pihak Suruhanjaya Sekuriti (SC) Malaysia menubuhkan ahli panel Penasihat Syariah (SAC) yang menjadi panduan kepada semua pengurus dana untuk melabur di dalam saham-saham yang berlandaskan prinsip syariah.
SAC akan mengeluarkan fatwa kepada senarai yang diluluskan setiap tiga bulan sekali. Pegawai di SC pula akan membuat kajian berkenaan dengan sesuatu syarikat dan kemudian akan dibentangkan kepada pihak SAC yang terdiri daripada gabungan ulama dan para profesional. Mereka akan berbincang secara tertutup dan apa yang diputuskan sama ada sesuatu syarikat itu halal atau tidak adalah muktamad.
Kesannya, tertegaklah hukum Allah apabila pengurusan dana baik Muslim atau bukan Muslim ingin membuat pelaburan berdasarkan kepada prinsip syariah.
Setelah garis panduan mengenai pelaburan saham berdasarkan kepada prinsip syariah telah dilaksanakan, pihak SC mengorak langkah seterusnya kepada pasaran hutang (debt market).Pada waktu itu, sukuk yang diterbitkan oleh kerajaan Malaysia mendapat tentangan yang keras dari dunia Arab. Mereka mengatakan salah satu prinsip yang digunakan adalah tidak halal kerana ia berkaitan dengan perniagaan hutang (debt trading).
Tetapi pihak SC tetap melaksanakannya dengan niat untuk memperbaiki apabila pasaran modal telah mempunyai kedalamannya (depth and breadth). Alhamdulillah, Malaysia telah pun berjaya meletakkan tempatnya sebagai peneraju kepada pasaran modal Islam di dalam pelaburan saham dan juga pasaran hutang.
Sebenarnya, apa yang ingin saya ketengahkan dalam artikel ini adalah pihak kerajaan dan UMNO telah melaksanakan hukum Allah di dalam bahagian Muamalat. Kerajaan dan UMNO mesti memberi tahu pihak Pas mengenai track record mereka yang sangat cemerlang itu.Apa yang perlu dilakukan adalah membawanya ke meja perundingan (put it on the table) dan katakan kepada pihak Pas bahawa jika mereka ingin melaksanakan hukum hudud, kita kena bersatu.
Kita perlukan majoriti 2/3 untuk menukar Perlembagaan dan Pas hanya boleh melaksanakan hukum hudud cuma dengan cara penyatuan dengan UMNO. Jangan hanya bercakap sahaja di dalam masjid dan surat khabar untuk menegakkan hukum Allah tetapi faktanya tiada apa yang dibuat pun. Semuanya hanya retorik!.
Kita kena ambil iktibar dan pengalaman daripada pihak SAC di SC yang mengambil masa lebih daripada 15 tahun untuk melaksanakan pasaran modal Islam. Kita kena ambil cara mereka bermuzakarah dan berijtihad di dalam bilik yang tertutup. Apabila hukum halal atau haram telah dikeluarkan, maka semua harus akur.
Saya ingin mencadangkan supaya penyatuan UMNO dan Pas ini dimulakan dengan membawa track record kerajaan dan UMNO yang telah dilaksanakan dengan hukum hudud yang ingin dilaksanakan oleh Pas. Kenapa nak bekerjasama dengan Karpal Singh yang terang-terang menentang hukum Allah?
Mudah-mudahan Allah beri petunjuk dan hidayah kepada kita terutamanya kepada Datuk Nik Aziz Nik Mat. Saya juga memohon keampunan ke hadrat Allah SWT buat diri kita dan juga para pemimpin Malaysia. Saya bertanggungjawab ke hadrat Allah sepenuhnya di atas tulisan saya ini.
Penulis ialah seorang Pengurus Dana Islam yang amat mengharapkan perpaduan Pas-UMNO menjadi satu kenyataan.

*** Setahu saya dari sudut agama orang yang keras dan tidak mahu jalan damai ni, kita kena perangi orang yang keras tersebut. Pak Ustaz mungkin boleh perbetulkan maklumat yang saya perolehi ini.

Tiada ulasan: